İzlekler için Sosyal Medya

ınspector clouseau

25 Ocak 2013 Cuma

en kötü mülakat deneyimleri

Nedir görüşme bir işe girebilmek için yetkili bir abi ya da abla ile yapılan interaktif sohbet soru cevap. Seans değil kimse dertlerinizi dinlemek istemez.(bkz: sen yetkili bir abiye benziyorsun)

Yıllar içerisinde bende birçok görüşmeye gittim hatta biz ikacılar hobi olarak da her yıl görüşmeye gideriz ne var ne yok, piyasa değerim ne( tabii ücret araştırması falan yapmıyoruz...)

Bir kere görev tanımını iyi incelemek sorgulamak gerekir, zaman maliyeti düşünün, vaktiniz çok değerlidir diye düşünüyorum.

Hani bizim Brezilya ya gidip dönüşte ay çocuklar hepiniz gidip görmelisiniz diyen bir yöneticimiz vardı anlatmıştım diye hatırlıyorum asgari ücrete yakın bir rakama çalışan ofis kölelerine şaka yapar gibiydi. işte o ekipten bir arkadaşım, seysey, proje bittikten sonra işsiz kaldı, aktif bir iş arama süreci, ekonomik erimenin hüküm sürdüğü dönem. fake ilanlar havalarda uçuşuyor, bir umutla gidiyorsun görüşmeye ama pozisyon durduruluyor sonra ya da en son aldığın ücretten daha düşük bir rakam(rakkam) paylaşılıyor seninle...

neyse seysey alibeyköy'de ikamet ediyor, avrupa yakasında bir yemek şirketi mülakata davet ediyor kendisini, öncesinde bir telekom şirketine gitti, haftasnu çalışıyorlarmış, ssk primlerini düşük gösterseler olurmuymuş... neyse mülakat günü geldi çattı, hazırlandı seysey, gitti görüşmeye, yetkili bir abi çıktı karşısına, ikacı değil, zaen ikacıların ikacılarla mülakatları sohbet gibi geçer, neyse bu abi negative bir enerjiye sahip olmakla birlikte seysey'e anasını danasını nerede oturduğunu, maaş beklentisini soruyor direkt, sonra en güzel soru geliyor;
-Nerelisin?
-Muş
-ALEVİ MİSİN?

ohaaaaa, bırşşşşş, yok artık telefondaki tepkim bu oluyor, tutamıyorum kendimi haliyle, girdiğimiz mülakatlar sonrasında telefon bağlantısı ile durum değerlendirmesi yapardık...

alevi misin? yetkili abi bu soruyu neden soruyor? amaç ne? alevi ise ne olacak? daha iyi mi yemek yapılacak? bilemiyorum. velhasıl olumlu sonuçlanmadı o görüşme tabiisi de, firmanın başharfi Keyveni, benim için yemek şirketleri değişiktir...

ben ise milattan önce gibi geliyor, Sardunya ile görüşmüştüm, yıllar yıllar önce.. adı sardunya, ctesi günü akşama doğruydu görüşmem, işsizdim ve cumartesi çalışıyor olmaları bile görüşmeye gitmem için engel teşkil etmiyordu. yine de başarılı sayılırlar, yemekhane gibi bir yerde plastik beyaz masalarda sınav uygulaması yapılıp, bu arada farklı pozisyonlar için davet edildiğimizi, ve aynı anda toplu mülakata alındığımızı da belirteyim. hava nasıl soğuk, nasıl üşüyorum, neyse işte saray mahallesi'nde bir yer, gıda uzmanı bir arkadaşım, ücretlerin düşük olduğunu ve haftasonları da çalışıldığını söylüyor o zaman... olumlu sonuçlandı demiyorum, sorular da ilginçti, ama o dönem giderek bulanıklaşıyor şu anda kafamda, tahminim artık daha iyi şartlarda daha iyi uygulamalar yapıyorlardır.

umudunuzu kaybetmeyin,

bu ülkede mezheplere önem vermeyen, doğru düzgün iş yapan insanlar ve şirketler var.



p.s. seysey bir ulaşım firmasında generalist(general) olarak çalışmakta, hayat devam ediyor, mutlu ve alevi.

12 yorum:

  1. bahsettiğiniz firmanın sahibi alevidir. avantaja çevirebilecekken, siz tersten anlamışsınız olayı nedense :) kısmet değilmiş sanırım

    YanıtlaSil
  2. Merhaba,

    Mülakata giden bir arkadaşımdı, burada aslında altını çizmek istediğimiz nokta insanların belli gruplara dahil olmadan da işe alınabilmeleri ve görüşmelerin profesyonel bir çerçevede seyretmesi.

    Yorumunuz için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  3. Bana stres mülakatı bitiminde, yanıma gelen yönetici tarafından,

    - Sen tek başına mı kalıyorsun, diye soruldu,
    + Yok :S, ailemle, diye cevap verdim.
    - Sen yoksa tek kardeş misin ?
    + .... ???

    Diye soruldu, hala merak etmiyor değilim, tek kardeş olmakla, tek başına kalmak arasındaki farkı.

    YanıtlaSil
  4. Stres mülakatı bitiminde bilgi verdiler mi? Merak ettim şimdi.

    Tek kardeş= tek çocuk= şımarıktır bu= evde tek de kalmıyor= sorumluluk da almaz kira ödemiyor yoksa bu independent!!! Mı acaba:))))

    YanıtlaSil
  5. - Stres mülakatı diye bilgi vermediler bitiminde, benimde aklımda soru işareti kaldı bu durum zaten:)

    Hayatımın en kötü mülakatı olduğu için nette araştırma yaptım; çevreme sordum, stres mülakatı olabilir dediler. Yöneticilerden bi'tanesi sürekli önüme taş koydu/sinirlendirmeye çalıştı sanki. Yada salaklıklarından öyle yaptılar, bilemiyecem.

    Mesela; '' Buraya(mülakata) ingilizce biyoloji mezunları geliyor'' dedi bi tanesi... :S

    Bi'de son dediğiniz kafama takıldı; çok azimli bi'insanım; neden sorumluluk almamak olarak düşünülsün ki ? Bi'de '' yoksa bu independent'' derken tam olarak ne demek kastınız ? Sizin genel olarakbu duruma yorumunuz nedir, valla aydınlatırsanız çok minnettar kalırım,.

    YanıtlaSil
  6. Aslında yukarıda çarpık bir mantık kurdum anlattıklarınız doğrultusunda.
    Görüştüğünüz pozisyon nedir bilmiyorum ama stres mülakatı her pozisyon için kullanılmaz ve sonunda bilgi verilir adaya, ancak Türkiye'de bu sistem tuhaf işliyor, adaylara eşleri ile, aileleri ile ilgili sormayız eğer özel bir protokolden bahsetmiyorsak mesela.
    Seyahat edebilir misiniz sorusu yerine bekar mısınız? Diye sorarlar.
    Soru sorma konusunda sıkıntılar mevcut, alınması gereken yol fazla ve bizler yeni nesil ik cılar olarak bu algıyı değiştirmek adına çabalıyoruz.

    YanıtlaSil
  7. - Satış pozisyonuydu; açıkcası bende bekledim bilgi vermelerini; yada en azından bu absürd durumu açıklamalarını; ama nafile. Firma çok istediğim bi'firmaydı; bunu mülakatta da belirttim. Bunun üstüne mi böyle yaptılar anlamadım; o son soru yüzünden bi'süre şokta kaldım, normalde güler yüzlüyümdür; baya bi çatık kaş dolaştım bi' ay fln.

    - Mesela en zayıf özelliğiniz nedir diye sordular,
    + Bende kararsızlık dedim (ki demez olaydım, dürüsttüm sadece)

    Sonra bi'şey sordular cevap verecekken, o da mı kararsız dedi :S Yöneticinin biri.
    Firma çok istediğim bi firma ama mülakattaki tavırları çok saygısızca idi; ben mühendislik mezunuyum, satış için mülakata gitmiştim. Beni çok istediğim firmadan mahrum bırakıp, bu kadar kötü bi deneyim yaşattıkları içinde hiç affetmeyeceğim.

    Mülakat bitiminden 2 hafta sonra bilgi gelmediği için bende yöneticilere mail attım; bi' tanesi cevap bile vermedi; diğeri de satışta boş pozisyon yok dedi, başka bi pozisyon için çağırdık dedi, ki onunda akıbeti fln belli değil. Aynı gün kariyer.de ilan açıldı,ben de değerlendirmelerini rica ettim. Sonra seni bu pozisyon için görüşmeye alacaklar dedi, ama ne arayan ne de soran. Bi'de inat ettim; o absürd duruma maruz kalıp, net bi bilgi alamamak beni baya bi sinirlendirdi, ama dediğim gibi firma hayallerimdeki firmalardan biri olduğu için sinirlendiğimi hiç belli edemedim, bütün süreç boyunca, mantıklı kalmaya çalıştım,

    Anlamadığım şey çok mu zor olumsuzda olsa net cevap vermek. 2 tanesi yönetici bi tanesi İK cı idi, İK cının hiç sesi çıkmadı zaten. Kurumsallar böyleyse diğerlerini hoş görmek lazım diye saçma bi düşünce geçiyor beynimden, yada bu saçmalık bana özelmiydi/ sebebi neydi diye bi soru aklımdan da çıkmıyor.

    Coco Maya de Medina !

    YanıtlaSil
  8. Süreçle ilgili net bir zaman aralığı paylaşılmalı idi sizinle, telefonda satış için olumsuz bilgisi paylaşılabilir ya da mail yoluyla dönülebilir ama en büyük sıkıntı bilgi vermemek.
    Bazı görüşmelerde yönetici sazı eline alabiliyor, soruları hangi amaçla sordular, şirket kültürü nasıldır bilemiyorum ne yazık ki.
    Görüşme sırasında şirketin imajını da temsil ettiklerini unutuyorlar...
    Geçmiş olsun derken, önümüzdeki maçlara bakıyoruz klişesi ile hareket etmeniz faydalı gibi tek bir şirket yerine birkaç şirkete ve pozisyona yoğunlaşın, motivasyonunuz bozulmasın.
    İş arama süreci bazen zorlu olabilir..

    YanıtlaSil
  9. Devam ediyorum tabi ki aramaya; bu süreç zor ama en doğru kararı vermek istiyorum uzun vadeli kariyer planımı yapabileceğim bi'yer için. Sizce bu şekilde bi muamele gördüğüm şirketi yine takip etmeli miyim, süreçlerini zorlamalı mıyım ?

    Bana ''Senin CV'ni aday havuzumuzda tutacağız, ihtiyaç olursa tekrar değerlendirebiliriz '' şeklinde, mail attığım yöneticilerden birinden cevap geldi. Bu kibarca söz konusu pozisyon için uygun değilsiniz / elendiniz; olası diğer pozisyonlar için ön elemeyi geçtiniz ilerleyen zamanlarda değerlendirilebilirsiniz demek mi yoksa klasik direkt kibarca hayır demek mi.

    Teşekkür ediyor; işinizde başarılar diliyorum,

    YanıtlaSil
  10. Ooo mülakat mı? en sevdiğim :)

    Zevkine, çalışmayı düşünmediğim firmalara dahi iş başvurusu yapıp, mülakat antremanları yaptığım dönemler olmuştur. Severim IK'cıları. Tabi bu bloğun yazarı Coco kızıyor bana şuan. Madem alıcı değilsiniz neden tezgahın önünü kapatıyorsunuz karşim" diyor içinden. Fakar bu IK'cılarla iş arayanların onurlu savaşıdır :)

    Mesela: Yıllardır satış sektöründe olan ve bir çok şirkette uzman pozisyonunda çalışmış birine "sence satış nedir?" sorusunu neden sorarsınız? Siz IK'cı değil de satışcımısınız yoksa? Siz misiniz bu işin üstadı? Peki sorunuza cevap verip size bir soru da biz yöneltsek ve desek ki: "sizce turnover nedir?" düşündünüz mü hiç :)

    Konu buraya nasıl geldi bilmiyorum ama "mülakatlarda uzmanCILIK oynayan ik personellerine çok gülüyoruz"

    Sizi Tenzih ederim COCO, sizi seviyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yani Hızlı Bey, boş vaktiniz çoksa görüşmelere katılabilirsiniz de burada amaç çalışmak istediğiniz iş için görüşmede olmanız, satış görüşmelerinde iK'cının bulunması satış profesyonellerinin Satışa odaklanıp zaman zaman pozisyonu bile uygun olmayan adaya satma çabalarıdır, yaptığı mülakat yanlışlarına ve kurum imajını zedelemelerine engel olmak içindir. Uzman olduğu konu ik ve işe akımdır, fonksiyon olarak satışı bilir, saha da aktif görev alması gerekmez bittabi, ne hani mühendis alıyoruz diye mukavemet mi çalışalım? Soru retorik. Soruyu yanlış sorar ik profesyonelleri, neden satış dersen stand up gösterisi yapan komedyene gider aday algısı, satışı seçmenize neden olan... Diye başlayıp makul uzunlukta cümle kurarsan bir şeye benzer, aslında bu da yanlış gibi satış için gerekli yetkinlik örneği istemek işinizi daha da kolaylaştırır. Ayrıca blogu takip etmeniz beni duygulandırdı, artık hiç okunmuyorum diye düşünmeye başlamıştım. Reverans.

      Sil
  11. Yazma yeteneklerinden de gerçekten ilham alıyorum.

    YanıtlaSil